Alla inlägg under mars 2011

Av Jacqueline - 6 mars 2011 16:52

Öppnar upp ögonen & ser en strimma av solljus titta in genom persiennen................sen hör jag Tildas dörr öppnas, " Jag kan inte sova mer, det är sä ljust i mitt rum.........." Då slår Lykke upp sina blå..................sen var de till att gå upp.........................vi var på ica när dom öppnade 08.00, handlade bröd och ingredienser till att göra semlor!!!


Väcka Emil, äta frukost. Sen satte jag mig o pysslade lite, tänkte jag skulle fixa ihopa inbjudningskort till Lykkes kalas!! Tilda var inte heller sen på pyssel, det blev memory, party kort mm.


Lotta (tösernas farmor) ringde, hon hade fått kläder till Lykke av Lotta idag, Tack Lotta för kläderna!! Så vi bestämde att vi skulle träffas nere i borrbystrand, gå en runda på stranden, fika och titta på campingen!!! Super skönt var det där nere, nästan ingen blåst...............!!! Kakor, kaffe o cola................GOTT!! En sväng på lekplatsen, Emil o Tilda gick hinderbana, Lykke gungade!!! Ännu en gång är jag tacksam och såååå glad över att jag har en så fin familj!!!

 


         


På vägen hem från borrby stannade vi i Hannas vid kyrkan för att kolla i antik affären............Mycket antikt och priser efter det oxå..............!!! Hittade en byrå i modellen högra typ likadan som vi har i sovrummet.........den skulle jag vilja ha med så fattig som jag är hade jag inte råd med dom 1800:- hon ville ha för den!!!


Gick över vägen till "IA´s i Hannas" en butiks som vi aldrig har varit inne i men kört förbi många gånger..................Hon hade faktiskt mycket fina saker, presenter, artikar från Green Gate, Eldgården, Gunnarshög & Katarina Hamilton. www.iasihannas.se Jag hittade en present till en kär vän, Emil köpte en jättefin ljusstake kombinerad fruktskål eller vad man nu vill ha det till!!! =)


   


Väl hemma gick vi en runda i trädgården, funderar över saker som skall göras, nu vill jag bara att det skall bli lite varmare så man kan börja rota i jorden. Ny syrenhäck in mot våra grannar, flytt av lekstuga, en ny paveljong........det är väll några av våra planer till våren!!!


Kvällen blir lugn, njuter av det fina ljuset som kommer in i huset från kvällssolen!! Pysslar nog lite till, sen är det söndagkväll och det betyder att vi skall up imorgonbitti med Tilda till skolan!! Ny vecka!!!


POK

Av Jacqueline - 5 mars 2011 20:00

Ikväll har vi använt min fritös som jag fick för typ 8 år sedan..............................alltså den är inte annväd sen vi flyttade hit............ 5år sedan!!! Snacka om välanvänd!!! =)

Frityr osen spred sig igenom hela huset, en ovanlig doft i vårat hus...................somsagt!!!!



När vi hade ätit mat satter jag o Tilda oss i vardagsrummet o spelade Uno.............och spelade o spelade o spelade!!! Tilda tyckte det var jätte roligt och det för mig tllbaka till när jag var 8 år och satt i Arkelstorp hos min pappa med Lillasyster o spelade uno hela dagarna!!! Härliga minnen!!! När jag tröttnade tog Emil över o spelade Uno race med Tilda...........................


Nu blir det lite melodifestiva i bakgrunden, cocacola, morötter, gurka, blomkål i stavar med dippa!!! GOTT GOTT!!!


Imorgon Söndag hoppas vi på lika fint väder som det har varit idag....................tyvärr han vi inte med ett besök hos grannen så d får bli i morgon istället!!!


Ha en trevlig Lördagkväll!!! POK

Av Jacqueline - 5 mars 2011 16:28

Hade en trött Emil i går kväll så när barnen somnat la han sig oxå o somnade in...........utmattad av väder o vind!!! =) Jag somnade oxå efter ett tag , vaknade igen............Lykke hade feber, Alvedon, läsa bok, sätta på tv:n, somna....................Lykke somnar inte riktigt utan bara ligger o vrider o vänder på sig så man kommer inte själv till ro!!! Natten fortätter som den började...................


kl: 07.45 vaknar Lykke upp på riktigt bra humör o vill inte sova med, det vill inte Tilda heller................så upp o hoppa..................frukost o sen spriker molnen på himmlen upp och SOLEN tittar fram, på termometern inne står det 7,6 grader ute!!!         Fantastiskt!!!


Så på med Ytterkläder och sen ut o traska................i över en timme var vi ute, hälsade på ankorna i ankedammen, tog en runda på byn, Tilda shoppade upp sin veckopeng på Barbie saker (ett badrum med dusch, en häst transport) !!! Gick nog Tomelilla runt i alla mysiga kvarter o tittade på hus!!!

       


Till Lunch gjorde jag o Tilda våfflelsmet o gräddade våfflor!!! Sylt o grädde till det sen blev d toppen!! =)

 


Fixade lite i rummen, möblera om på Lykkes rum, Tilda rensade saker som hon skall sälja på Köp & sälj kvällen den 21 mars på församlingshemmet!!  Emil mixtrade med trappan så den blir fin igen!! =)


Nu är det dax att tänka på kvällsmat...................!!! Sen blir d nog en runda in till grannarna för att tillta på deras fina små valpar!!! =) ;)


POK

Av Jacqueline - 4 mars 2011 19:38

En natt med en febrig tös...........tillslut hamnade vi i soffan där nere för Emil skulle upp kl 05.00 och åka iväg o fiska!! Vi somnade gott i soffan efter ett tag!!


Febern har följt lilla tösen hela dagen! Jag har städat o plockat undan ordentligt........efter middagen gick jag, lykke o gry en runda, inom på ica o hämtade mitt packet från h&m med mina nya träningskläder!!! =)


Hämtade Tilda på Fritids.........sen gick vi till Julia, Viking & Melody!! Tog oss ett mellanmål och myste med dom!!   

 

   

Tillsammans gick vi sen ut och delade på oss vid Bo Ohlsson, Vi fortsatte hem, Tilda lekte utomhus, Lykke sov och jag började att städa ovanvåningen!!!


Klockan 18 ringde Emil då var dom på väg hem, så idag blev d varsin Kyckling/taco/kebab rulle från Maritza!!!


Emil berätta om äventyret han o Roger haft i dag......12 timmar ute på havet!!! Stora fiskar, Små fiskar, kallt, is, vågor.....................Emil fick 2 små fiskar så den ena släppte han tillbax den andra fick Roger med hem............Roger fick en hyffsat stor torsk (bilden) Den bilden med den gigantiska torsken är en man som fick denna på krocken 24 kg...............inte en lite fisk inte!!!! =)

   

 

Nu blir d let´s dance o mys i soffan med mina fina hjärtan!!! Jag är glad för att jag har en sån fin familj, att jag har så fina vänner!!! D värmer i min kropp av att må så här bra!! Tack för att ni finns alla fin i mon närhet!!!


Ha nu en fin helg!!! POK

Av Jacqueline - 3 mars 2011 20:28

Jo soppa till kvällsmat och ett super trevligt besök av Anna o Roger o pojkarn Robin o Tim!!! D var såååå längesedan vi träffade dom!!! Alltid lika mysiga!!! D hjälpte till att få mig o dra lite extra på läpparna!!!


Emil o Roger skall ut på det stora havet imorgon o fiska!!! Detta har då varit det stora samtalsämnet hela veckan.................Emil är som en lite pojke, han har köpt krokar o lyssladd mm fixat pilkar på jobbet en massa annat fiske snack!! Men vad roligt att se när han går in för någonting, Så imorgon kl 06.00 går båten ut i havet kl 18.00 kommer dom tillbax i land.................12  timmar på havet!!! =) Lycka till o få nu mycket fisk!!! =)


Efter kvällsmaten la jag barnen i badet, Lykke fick bara doppa sig för hon har haft feber hela dagen inte bra att bada då tydligen!!! När Tilda var ren o fin satte vi oss i soffan såg på Bollibompa och flätade henes hår i mängder av flätor!!! Hon blev jättefin!!!


Just nu sitter jag med Lykke i mon famn som precis vaknade o när hon satte sig hos mig somnade hon igen, så upp o lägga hene i sängen sen skall jag sträcka ut och mysa med mitt hjärta!!! Fredag imorgon.......................får se vad dagen vill att vi skall göra!!! POK

Av Jacqueline - 3 mars 2011 13:08

Natten har varit pest.........................Lykke har haft feber o bara yrat...............!!!! Stackars lilla tös!!!


Idag efter Tilda hade åkt till skolan byltade vi på oss och traskade till Tandläkaren!! Idag skall då Lykke gå på sitt första tandläkar besök..........11 månader...........!!!! Lite info om hur man sköter kost o varför man borstar tänder.................info om att man inte får ge dom saft o absolut inte socker.................vad bra, då har jag fått den informationen!! TACK!! Lykke fick en tandborste o en tandkräm så nu är d dax att börja på allvar!!! ;)


Camilla o Isabela mötte upp oss för att sen ta en promenad i d gråa vädret..................kallt men d är skönt!!!! 

 


Jag har en gungstol som jag vill bli av med................hade tänka att jag skull ehitta en fåtölj typ öronlappsfåtölj o sätta på Lykkes rum så vi kan sitta där o läsa!!! =) Om någon har en till salu så hör gärna av er!!!! Finns d intresse av vår gungstol så är den till salu den oxå!!!!


POK

Av Jacqueline - 3 mars 2011 12:53

Jo som alltid när vi varit på Öppethus är vi glada o fulla av liv!!! Alltidl lika kul o träffa alla barn med sina färäldrar!!! =) Lykke träffade sina kompisar, Moa, Lo, Leia o Miller..................................Dockvagnen
var en av dom roliga sakerna idag oxå, o ända sedan första dagen har Lykke haft en förkärlek till ett bilgarag som är lagom högt att klättra på.............BUSE!!!!!


 


Köttbullsmacka till fika är toppen..............Mycket sång o bus!

 

På vägen hem tog vi en runda in på fritids för att hämta Tilda!! Tillsammans med Stina, Lo, Cissi o Leia gick vi sen till EriksHjälpen för att se om d fanns nått att fynda!!! Tilda fynda en tröja o ett spel, Lykke fick en klänning, Gry fick ett reflextäcke o vi fick ett sällskapsspel!!! =)


Innan kvällsmaten var Tilda ute o Lekte i trädgården, Lykke tog en powernap i Tildas sovsäck på vardagsrummmsgolvet!!! SÖTNOS!!!

 

Till kvällsmat igår åt vi hemmagjorda hamburgare med annans, sallad, lök o ketchup, detta oxå ett av recepten från billiga veckan av ica!!! Kanon!!!


Tilda gick på aerobic oxå........första för säsongen!!! hon var sååå taggad!!! =)


POK

Av Jacqueline - 2 mars 2011 11:41

Denna vecka har vi skärpt oss och veckohandlade efter ica´s billiga veckan......................igår blev det atpelsin/curry gryta med nuggets, ris och blandade grönsaker!!! Tilda hjälpte mig att läsa receptet och röra, hälla i mm. Kanon med en sådag hjälpreda, man behöver nästan inte göra mycket själv!!! Grytan var god och det tyckte hela familjen!!!


Hela förmiddagen har jag suttit o rensat Lykkes kläde, vikt ihopa och sorterat i storleksordning, till köp/sälj kvällen på församlingshemmat den 21 mars.!! Kom dit vet jag o fynda!!!!   


Många känslor o tankar när man rör i kläderna, tänk att min skrutt har varit så här liten o den tröjan hade hon då o den klänningen då.................mycket har jag sparat med mycket skall säljas oxå!!!


Nu leker lykke med våra fotoalbum och hon tittar sååå fint! Jag skall förbereda håret och mig själv på en promenad mot Öppethus och sen blir d till o hämta Tilda på Fritids!!! Ikväll skall Tilda på Aerobic som börjar idag!!!


Ojoj nu blev klockan mycket!! Ha en fortsatt trevlig dag!! POK

Ovido - Quiz & Flashcards